OMG

Bodybuilder toont ernstige schade die steroïden aan zijn lichaam hebben toegebracht

Een bodybuilder heeft onthuld welke ernstige schade steroïden hebben aangericht aan zijn lichaam, nadat hij negen maanden thuis heeft gezeten met pijnlijke steenpuisten. Dave Hartrey (24) uit Waterford, Ierland, heeft zich al door verschillende artsen laten behandelen, maar hij is nog altijd niet helemaal van zijn miserie verlost. Door gebruik van steroïden heeft de online fitnessinstructeur keloïd littekens ontwikkeld op zijn rug, borst en armen.

“Ik ben altijd een groot voorstander geweest van fitness en sport sinds mijn vijftiende heel intensief”, vertelde Hartrey. “Toen ik twintig jaar oud was, begon ik te trainen met een bodybuilder en ik vond dat erg leuk. Ik wilde snel vooruitgang boeken en waagde me dus aan steroïden. Als bodybuilder heb je ook maar een korte carrière.”

“Ik vertrouwde mijn coaches”

“Ik wil er iedereen toch voor waarschuwen dat het gebruik van steroïden een gevaarlijk spelletje is. Je weet nooit hoe je lichaam gaat reageren”, waarschuwt Hartrey anderen. “Ik kreeg de mijne van een jongen in mijn fitness, wat ik absoluut niet zou aanraden, want je kunt van alles krijgen en innemen!” Eerst kreeg Hartrey twee hevige uitbraken van acne en steenpuisten, maar toen hij de hoeveelheid steroïden verlaagde, was het ergste nog niet achter de rug.

Hij vertelde: “Halverwege 2020 werd het plots heel erg op mijn rug, notabene vlak nadat ik minder steroïden begon te nemen. Veel mensen vroegen me destijds waarom ik niet volledig stopte na de eerste uitbraak, maar ik werkte toe naar een bodybuildingshow waar ik al jaren hard voor getraind had. Ik raadpleegde enkele van de beste coaches in het vak. Ik vertrouwde hen en ik vertrouwde hun advies, en we probeerden een cyclus te bedenken waarbij ik niet in de problemen zou komen.

“Verwaarloosde mijn leven en lichaam”

In februari 2021 had Hartrey weer een zware uitbraak en nu stond bijna zijn hele lichaam vol. Net op een moment dat hij werd uitgenodigd om te trainen met enkele bekende bodybuilders. “Maar op dat moment besefte ik dat ik elk deel van mijn leven én lichaam verwaarloosde”, vertelde hij. “Ik had pijn en kon bepaalde dagdagelijkse dingen niet meer doen.” Hartrey trok zich terug uit de show en stopte met de steroïden, maar kreeg daarna weer een uitbraak die hij beschrijft als ‘de ergste ooit’ en waardoor hij negen maanden aan thuiszat.

“Ik sta nu op een wachtlijst om de littekens te laten weg laseren of injecteren”, zei Hartrey. “Deze ervaring heeft me in het algemeen wel sterker gemaakt en ik sta nu anders in het leven. Via de sociale media wil ik anderen waarschuwen en helpen.” De bijwerkingen van anabole steroïden bij mannen kunnen zijn: verminderd aantal zaadcellen, onvruchtbaarheid, gekrompen testikels, erectiestoornissen, haaruitval, borstontwikkeling, verhoogd risico op prostaatkanker ernstige acne en maagpijn.

(Bron: LADbible)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.