Beginnen met lopen: 5 tips zodat je een goede start neemt

Ongetwijfeld heb je het zelf ook al gemerkt: mensen gaan massaal lopen dezer dagen. Maar ja, een mens moet toch iets doen, hé!? En dan kan je maar beter wat aan de fysiek werken. Natuurlijk zijn er bij die lopers ook mensen die er voor het eerst aan beginnen. En dan zijn beginnersfouten snel gemaakt! Hier enkele tips om een vliegende start te nemen!

1. Koop goede schoenen

Alles staat of valt met goede schoenen. Ze zorgen voor demping en dat je voeten niet verschuiven. Best ga je langs bij een gespecialiseerde winkel, zeker wanneer je het langer dan één dag denkt vol te houden. Ze maken er schoenen op maat en sommige winkels doen zelfs eerst een echte test.

2. Overdrijf in het begin niet

Denk niet dat je meteen een marathon kan lopen! Begin rustig aan en bouw op naar bijvoorbeeld 5 km. Het is misschien ook handig om een app zoals Start to Run te gebruiken.

3. Interval

Begin met een interval en doe dat gerust op gevoel. Stukje lopen, stukje wandelen, enzovoort. Na een paar keer zul je merken dat je steeds kortere stukken wandelt en verder loopt. Op deze manier bouw je in het juiste tempo je conditie op en kunnen jouw lichaam en benen wennen aan de blessuregevoelige sport.

(lees verder onder de foto)

4. Plannen is de boodschap

Begin niet zomaar te lopen, zonder enig doel en planning. Bepaal van tevoren wat je precies wil en hoeveel. Twee keer in de week een vast moment is zeker een goede start. En weer of geen weer: lopen!

5. Begin zonder meetapparatuur

Getrainde lopers kunnen niet meer zonder hartslagmeter. Maar als beginner heeft dat weinig zin. Doe het in het begin vooral op gevoel en stop bij pijntjes of kortademigheid. Loop vooral jezelf niet voorbij in het begin!

 

Lees zeker ook dit artikel eens: Thuis trainen: complete workout op lichaamsgewicht

Geef een reactie