Zwart gat dat 33 keer zo groot is als de zon ontdekt, ‘extreem dichtbij’ aarde

Een enorm zwart gat is ontdekt in de ruimte – en het is eigenlijk behoorlijk dicht bij de aarde. Zwarte gaten worden gevormd aan het einde van het leven van een ster. Hun zwaartekracht is zo sterk dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen. Het is niet ongebruikelijk dat ze worden ontdekt door astronomen, met NASA die in november een zwart gat van 13,2 miljard jaar oud heeft gevonden.

Wat dit zwarte gat bijzonder maakt, is dat wetenschappers het in onze achtertuin hebben gevonden – relatief gezien. Een van de onderzoekers zei zelfs dat het ‘het soort ontdekking is dat je maar één keer in je onderzoeksleven doet’. De Gaia-missie van de Europese Ruimtevaartorganisatie vond het zwarte gat in ons sterrenstelsel, de Melkweg. Met de naam Gaia BH3 is het 33 keer zo groot als de zon. Men zegt dat Gaia BH3 het grootste zwarte gat is dat ooit is ontstaan uit een exploderende ster in ons sterrenstelsel.

Hoe heeft men dit zwart gat ontdekt?

Hoewel het ‘dichtbij’ ons is, is het nog steeds 2.000 lichtjaar verwijderd – dus maak je nog geen zorgen dat het de aarde vernietigt. Het pas ontdekte zwarte gat is nog niet rechtstreeks waargenomen door wetenschappers, maar afgeleid uit de bewegingen van wat leek een eenzame ster te zijn en nu wordt begrepen als zijn metgezel. Blijkbaar was de betreffende ster – onderdeel van het sterrenbeeld Arend – ‘aan het wiebelen’, wat astronomen naar het nabijgelegen zwarte gat leidde waarvan wordt aangenomen dat het eromheen draaide.

(lees verder onder de afbeelding)

“Deze ontdekking doe je maar één keer in je leven”

Nu wordt voorspeld dat er meer zwarte gaten ontdekt zullen worden wanneer de volgende batch gegevens wordt vrijgegeven door de Melkweg-in kaart brengende Gaia-ruimtetelescoop. Dit zal echter pas gebeuren in  2025. Over de historische ontdekking gesproken, prees Pasquale Panuzzo, een astronoom aan het Observatoire de Paris, Gaia BH3 als een ‘echte eenhoorn’. “Dit is het soort ontdekking dat je maar één keer in je onderzoeksleven doet,” zei hij in een verklaring. “Tot nu toe zijn zwarte gaten van deze omvang alleen ontdekt in verre sterrenstelsels, door de LIGO-Virgo-KAGRA-samenwerking dankzij waarnemingen van zwaartekrachtsgolven.”

Hoeveel zwarte gaten zijn er volgens NASA?

Panuzzo ging verder: “Het is een complete verrassing, het is het meest massieve zwarte gat van stellaire oorsprong in ons sterrenstelsel en de op een na dichtstbijzijnde die tot nu toe is ontdekt.” Volgens NASA zijn er ongeveer 50 stellaire zwarte gaten die wetenschappers hebben ontdekt in de Melkweg. Er is ook een heel groot zwart gat in het midden van ons sterrenstelsel – Sagittarius A*. Dat is 4,3 miljoen keer groter dan de zon. Jeetje…