Een winkelkarretje? Nee, je gelooft nooit wat het meeste bacteriën bevat in de supermarkt

Het winkelend publiek in Groot-Brittannië is gewaarschuwd nadat verschillende bacteriën en zelfs sporen van uitwerpselen werden aangetroffen op de zelfkassa’s van Britse supermarkten. Onderzoekers van het Infection Innovation Consortium (iiCON) analyseerden swabs van verschillende alledaagse voorwerpen en ontdekten dat zelfkassa’s een bijzonder hoge virusbelasting hadden.

Op swabs van de kassa’s werd ook E.coli aangetroffen, dat braken veroorzaakt en op bijna alle andere oppervlakken aanwezig was, evenals uitwerpselen en microben die leiden tot urineweginfecties (UTI’s). Elders werd op een leuning van een roltrap een bacterie ontdekt die gistinfecties kan veroorzaken, terwijl op computertoetsenborden darmmicroben werden aangetroffen die allerlei infecties veroorzaken.

Verzwakt immuunsysteem

Hoofdonderzoeker Dr Adam Roberts: “De zelfkassamonsters hadden een van de hoogste bacteriële ladingen, aangezien we vijf verschillende soorten potentieel ziekteverwekkende bacteriën vonden die erop overleefden. Daaronder bevonden zich Enterococcus, die voorkomt in menselijke uitwerpselen en die, hoewel ze meestal ongevaarlijk zijn, natuurlijk tot ziekte kan leiden, vooral bij mensen met een verzwakt immuunsysteem.”

“We vonden meerdere voorbeelden van E. coli en een bacterie genaamd Klebsiella op computertoetsenborden,” ging hij verder. “Hoewel beide van nature voorkomen in uitwerpselen en darmen, kunnen ze in de juiste omgeving vrij ernstige ziekten veroorzaken bij mensen, dus is het van vitaal belang dat we onze handen wassen voor en na het eten als we achter de computer werken.”

Regelmatig handen wassen

Dr. Roberts zei dat het belangrijk is dat mensen regelmatig hun handen wassen, vooral na het toiletbezoek. Hij voegde eraan toe: “Het is van vitaal belang om te proberen de effecten ervan te minimaliseren in termen van infectiepreventie en -bestrijding, dus als we onze mond aanraken of naar het toilet gaan en onze handen niet wassen, hebben we waarschijnlijk bacteriën van deze plaatsen op onze handen die vervolgens kunnen worden overgedragen op andere dingen – en vervolgens op andere mensen. Als die mensen vatbaarder zijn voor infectie dan jij, kan er een probleem zijn.”

(Bron: Daily Star)